مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21468 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اينجانب از لحاظ روحي آسب پذير و خيلي زود عصباني مي شوم و همين امر باعثمشكلاتي در معاشرت با دوستانم شده است براي رهايي از اين امر چه كنم؟
در نامه خود چند موضوع مطرح شده كه خلاصه آن چنين است: 1 - عصبي و آسيب پذير بودن از نظر روحي. 2 - مشكل ارتباط و معاشرت با دوستان. اين دو مشكل با يكديگر ارتباطي عميق دارند. زيرا عصبي بودن موجب از دست دادن بردباري مي شود و همين امر عكس العمل هايي را در رفتار شما ايجاد نموده وعملاً موجبات آزردگي دوستانتان را فراهم مي آورد. البته نه اينكه تمام تقصيرها بر گردن شما باشد ولي رفتار شما به عنوان عاملي كارساز در اين صحنه عمل مي كند. بررسي ريشه رفتارهاي به اصطلاح عصبي شما نيازمند بررسي هاي دقيق و روانكاوانه است كه مجالي ديگر مي طلبد. در هر صورت كم يا زياد اين عنصر حضور دارد و شما به آن آگاه هستند. اين آگاهي بلندترين گام براي حل مشكل است. شما اكنون كه به اين موضوع پي برده و در صدد علاج آن هستيد مقدمه اصلي را فراهم نموده و تنها عزم و همت مي خواهد تا بتوانيد بر خود فائق آييد. براي آن كه بتوانيد خود را كنترل نماييد چند برنامه به شما پيشنهاد مي شود: الف) برنامه محاسبه و بررسي رفتارهاي خود؛ براي اين منظور دفتري را اختصاص داده و براي هر هفته برگه اي را تنظيم نماييد. مقابل هر روز دفعات عصبي شدن را يادداشت نماييد. هر شب در جاي خلوتي به بررسي رفتار آن روز بپردازيد و در صورتي كه عصبانيت شما بي مورد بوده است خود را ملامت كنيد. و براي مواردي كه موفق بوده ايد به خود تبريك بگوييد. اين برنامه را يك هفته عملي كرده و هر روز سعي كنيد تعداد دفعات را كاهش دهيد. در هفته دوم نيز همين برنامه را تكرار و در پايان هفته نتيجه را مقايسه نماييد. اين برنامه را به مدت يك الي دو ماه ادامه داه تا كنترل نفس در دست خودتان قرار گرفته و ملكه شما گردد. در اين صورت ريشه هاي اين رفتار در وجود شما ضعيف خواهد شد. ب ) هر شب موقع خوابيدن و در حال آرامش بدن اين جملات را آهسته با خود زمزمه كنيد: من قادر هستم كه مهار نفس خويش را در دست داشته باشم و عصبي نشوم خداوند به من كمك خواهد كد تا نه تنها عصبي نباشم بلكه فردي منطقي و شاد باشم. ج ) شخصي و يا اشخاصي را كه از نظر شما رفتاري مناسب دارند و عصبي نيستند در نظر بگيريد و همواره رفتار او را نزد خود مجسم سازيد. كم كم شخصيت شما نيز به همان شكل در خواهد آمد. د ) كتابهاي اخلاقي را مطالعه نماييد مانند: 1 - معراج السعادة، ملا احمد نراقي 2 - قدرت تفكر، مورفي 3 - گام هاي نخست در اخلاق عملي، مهدوي كني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.